Menu główne
Po pierwszym logowaniu, operator zostaje zalogowany na magazyn domyślny. Natomiast, przy kolejnym logowaniu zapamiętywany jest magazyn, na którym operator był zalogowany podczas ostatniej sesji.
Przyciski dostępne w oknie: Menu Główne pozwalają na wykonanie następujących operacji:
- [Wydania] – umożliwia dodanie zlecenia wydania magazynowego oraz zrealizowanie dokumentu wystawionego w systemie ERP,
- [Przyjęcia] – umożliwia dodanie awiza dostawy oraz zrealizowanie dokumentu wystawionego w systemie ERP,
– umożliwia dodanie zamówienia wewnętrznego,- [Przesunięcia] – umożliwia dodanie nowego dokumentu przesunięcia magazynowego,
- [Inwentaryzacja] – umożliwia realizację arkuszy inwentaryzacyjnych.
Z poziomu Menu głównego istnieje możliwość wyszukania towaru, dyspozycji lub jednostki logistycznej poprzez:
- zeskanowanie dowolnego kodu EAN: Towaru, Jednostki, Dostawy, Dyspozycji, Położenia, Dokumentu handlowego, zamówienia lub zlecenia, z którego można wygenerować dyspozycję magazynową,
- wpisanie: Nazwy, bądź Kodu,
- wpisanie NIP-u Kontrahenta,
- wpisanie EAN-u partii.
Opcja: Znajdź
Opcja [Znajdź] dostępna jest z poziomu list dokumentów wydań/przyjęć/przesunięć/inwentaryzacji, umożliwia wyszukanie na danym oknie:
- Towarów,
- Zasobów,
- Położeń,
- Kontrahentów.

Nawigacja po aplikacji
Pasek górny
Pasek górny, dostępny prawie na każdym oknie, składa się z następujących elementów:
Na przycisku
Lista magazynów
Na pasku górnym na przycisku
Listę magazynów można odfiltrowywać po kodzie magazynu, nazwie oraz po fragmencie nazwy magazynu za pomocą filtra umieszczonego na górze listy.
Magazyn, który aktualnie podlega inwentaryzacji w aplikacji Comarch WMS Magazynier prezentowany jest na liście w kolorze czerwonym
Menu "na skróty"
Przyciski dostępne z poziomu listy „Na skróty” w Menu głównym aplikacji to:
- [Jednostki logistyczne] – umożliwia wyszukanie na magazynie nośników w zależności od kodu, rodzaju lub położenia; dodatkowo możliwie jest wyświetlenie jednostek: wszystkich, pustych, zajętych. Po wybraniu nośnika wyświetlona zostanie jego karta z informacjami o:
- Znajdujących się na niej zasobach, między innymi ich cechach, wadze, utworzonych na nie rezerwacjach
- Samym nośniku – jego położeniu, wymiarach, wadze, łącznej wadze znajdujących się na nim zasobów, parametrach jednorodności, limitach obciążenia i wysokości
- Umożliwia podgląd lub edycję parametrów danego nośnika
- [Kontrahenci] – umożliwia przeglądanie listy dostawców i odbiorców; opcja dostępna dla operatorów z zaznaczona opcją „Lista Kontrahentów” w ustawieniach operatorów w WMS Zarządzanie,
- [Nowy towar (F2)] – umożliwia dodanie nowego towaru z poziomu aplikacji,
- [Położenia] – umożliwia przeglądanie zasobów na położeniach oraz kart nośników (po zeskanowaniu kodu nośnika na filtrze),
- [Towary] – umożliwia przeglądanie listy towarów,
- [Ustawienia] – umożliwia określenie ustawień aplikacji,
- [Wydruk etykiet jednostek logistycznych] – umożliwia wydruk etykiet jednostek logistycznych,
- [Wyloguj (F8)] – umożliwia wylogowanie operatora z aplikacji,
- [Zablokuj (F7)] – umożliwia zablokowanie aplikacji,
- [Zmień magazyn (F9)] – umożliwia zmianę magazynu w kontekście, którego pracował będzie zalogowany do aplikacji operator.
Komunikaty
1. Komunikaty
W aplikacji wykorzystywane są komunikaty. Po naciśnięciu przycisku
Komunikaty niewymagające od magazyniera podjęcia decyzji (wyboru opcji) są prezentowane za pomocą graficznie wyróżnionych wiadomości tzw. toastów. Dzięki temu, użytkownik może zapoznać się z prezentowanymi uwagami, nie przerywając swojej pracy.
2. Konfiguracja komunikatów typu Toast
W Comarch WMS Zarządzanie z poziomu konfiguratora interfejsu Comarch WMS Magazynier istnieje możliwość zarządzania wyglądem komunikatów typu Toast, które są wyświetlane użytkownikowi w Comarch WMS Magazynier. Komunikaty mogą być definiowane dla konkretnych grup operatorów. Aby przejść do konfiguracji należy w konfiguratorze interfejsu Comarch WMS Magazynier zaznaczyć dany profil i z dostępnych na dole ekranu opcji wybrać-
-
- Pomyślnej realizacji
- Ostrzeżenia
- Informacji
- Błędu
-
-
-
- Wyświetlanie:
- Wyświetlany czasowo
- Wyłączany kliknięciem
- Długość wyświetlania w milisekundach - opcja dostępna tylko jeśli rodzaj komunikatu ustawiony jako wyświetlany czasowo
- Sposób wyświetlania - miejsce, w którym ma się pojawić Toast:
- Górny
- Dolny
- Po środku
- Wypełnienie
- Kolor wyświetlania - ustawiany na palecie kolorów

- Aktywny/Nieaktywny
- Wyświetlanie:
-
3. Mechanizm prezentowania komunikatów zwracanych z poziomu bazy danych
Wprowadzony został mechanizm pozwalający wyświetlać w aplikacji Comarch WMS Magazynier komunikaty zwrócone z poziomu bazy danych. Mechanizm ten korzysta z polecenia RAISERROR. Przykładowa składnia "[Custom-Ex]|0|0|Opcjonalny tekst opisujący spersonalizowany wyjątek z SQLa." Polecenie składa się z czterech elementów. Kolejne elementy są oddzielone od siebie znakiem "|". Są to kolejno:- '[Custom-Ex]' - jest to wymagany blok informujący o tym, że korzystamy z mechanizmu prezentowania komunikatów zwracanych z poziomu bazy danych
- Tryb obsługi komunikatu: - 0 - wyświetlenie wprowadzonego komunikatu i zachowanie SqlException - 1 - pozwala w modyfikacji wykonać try catch na wywołaniu procedury
- Typ komunikatu: - 0 - Toast typu Info - 1 - Toast typu Warrning - 2 - Toast typu Error - 10 - Komunikat typu MessagePanel
- Treść komunikatu.
Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 0 jako typ komunikatu.
Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 1 jako typ komunikatu.
Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 2 jako typ komunikatu.
Komunikat wyświetlany po podaniu wartości 10 jako typ komunikatu.
Filtrowanie w aplikacji
Aktywne filtry są oznaczone przez podświetlenie, a sposób sortowania przez następujące ikony:
– sortowanie rosnąco
– sortowanie malejąco
Zatem jest możliwość wyszukania go np. po dokumencie WZ czy FS, a po wejściu w jego szczegóły widzimy jakiego wydania zewnętrznego dotyczy. Dyspozycje można wyszukać po wszystkich nagłówkach dokumentów z nimi powiązanych.Sortowanie
- można użyć przycisku [F5], który domyślnie odpowiada za odświeżenie list w aplikacji,
- można zdefiniować w skrótach aplikacji także inny przycisk, który będzie wywoływał odświeżanie listy oraz zdefiniowanego sortowania,
- można wywołać filtr (kliknąć na pasku górnym na ikonę filtra) i na wywołanym filtrze kliknąć na przycisk i lista zostanie posortowana,
- można wejść także w konfigurator filtra i po zapisaniu ustawień lista zostanie posortowana,
- można kliknąć na liście pozycji na przycisk [Do realizacji]/[Wszystkie] (lewy przycisk na pasku dolnym, po kliknięciu 2 razy, lista zostanie posortowana.
Po ustawieniu wartości filtra Poziom:
- aplikacja sortuje listę pozycji po położeniach dolnych; pierwsze na liście pozycji pojawią się towary
z położeń dolnych, na końcu pozycje z położeń górnych,
- aplikacja sortuje listę pozycji po położeniach górnych, pierwsze na liście pozycji pojawią się towary
z położeń górnych, na końcu pozycje z położeń dolnych.
Obsługa atrybutów
1. Konfiguracja atrybutów w Comarch ERP Altum
W aplikacji istnieje możliwość dodawania i edycji atrybutów. Atrybuty prezentowane są w Comarch WMS Magazynier w sekcjach: Informacje dodatkowe. Aby Klasa atrybutu była widoczna i możliwa do edycji w aplikacji należy w systemie ERP w definicji atrybutu zaznaczyć parametr: „Podgląd” i „Edycja” w grupie: „Comarch WMS Magazynier” oraz przypisać atrybut do odpowiedniego obiektu.
- Wartość logiczna
- Tekst
- Liczba
- Lista
- Data
- Słowniki zmaterializowane
2. Przenoszenie atrybutów zdefiniowanych w nagłówku dokumentu na pozycję dyspozycji magazynowej
Funkcja automatycznego kopiowania atrybutów zdefiniowanych na nagłówku dokumentu na pozycje dyspozycji magazynowych może służyć określaniu dodatkowych wytycznych dla realizacji dyspozycji AWD i ZWM w aplikacji Comarch WMS Magazynier np. szczególnego sposobu pakowania wydawanych towarów określanych przez dział handlowy po stronie systemu ERP.
3. Atrybuty spedycji
Jeśli chodzi o konfigurację atrybutów dla spedycji to wymagane by było dodanie w systemie Comarch ERP atrybut typu BOOL i nazwanie go "Doręczenie na adres prywatny". Atrybut ten musi być przypisany w systemie Comarch ERP do odpowiedniego typu dokumentu. W tabeli wms.vAttributeClassesWithObjects znajduje się jego AttributeClassID. Następnie w konfiguracji należy wskazać tę opcję, którą chcemy przypisać do tego atrybutu (tabela wms.DocumentsExtendedProperties) i zależnie od konfiguracji wymagana jest aktualizacja tabeli wms.ShippingAttributesClasses: INSERT INTO wms.ShippingAttributesClasses values (1,'Order_Addinational_IsPrivatePerson',0,0,NULL) W zależności od atrybutu "Doręczenie na adres prywatny" odbiór osobisty w usługach szablonu spedycji będzie zaznaczony, bądź odznaczony. Ustawienie zostanie nadpisane wartością cechy.Kontrahenci
Na liście kontrahentów dostępny jest filtr umożliwiający zawężenie listy do danych spełniających podany warunek. Filtr jest domyślnie ukryty, aby go pokazać należy nacisnąć na przycisk
Na liście kontrahentów istnieje możliwość wyszukiwania po polach:
- Akronim,
- Nazwa,
- NIP.
Karta kontrahenta
Na karcie kontrahenta prezentowane są następujące informacje:
Dodatkowo, na karcie kontrahenta w sekcji Informacje dodatkowe prezentowane są atrybuty przypisane do danego kontrahenta.
Naciśnięcie przycisku
Towary
- Kod – kod towaru,
- Nazwa – nazwa towaru,
- EAN – kod EAN towaru,
- Ilość towaru w jednostkach podstawowych,
- JM – jednostka podstawowa przypisana do towaru.
Na liście towarów dostępny jest filtr umożliwiający zawężenie listy do danych spełniających podany warunek. Filtr jest dostępny po naciśnięciu na przycisk - EAN,
- Kod,
- Nazwa.
W dolnej belce okna dostępne są następujące przyciski:
– gdy przycisk jest widoczny, wówczas na liście towarów wyświetlane są wszystkie towary dostępne w bazie danych,
– gdy przycisk jest widoczny, wówczas lista towarów jest odfiltrowana tylko do tych towarów, które mają dostępne zasoby na magazynie (przycisk dostępny po naciśnięciu przycisku [Wszystkie]),
– dodanie nowego towaru.
Karta towaru została podzielona na 4 sekcje:
- Informacje – w tej sekcji zostały zaprezentowane następujące informacje dotyczące danego towaru:
- Kod – kod towaru,
- Nazwa – nazwa towaru,
- Jednostka podstawowa,
- Waga netto z dokładnością do 4 miejsc po przecinku,
- Kody EAN – w sekcji Kody EAN prezentowane są kody EAN przypisane do danej jednostki oraz sumaryczna ilość danego towaru na magazynie. Dla danej jednostki istnieje możliwość przypisania kilku kodów EAN.
W celu dodania kodu EAN do jednostki przypisanej do towaru należy nacisnąć przycisk
. Wyświetlone zostanie wówczas okno Dodaj EAN, w którym należy wybrać jednostkę oraz wpisać kod EAN, który ma zostać do niej przypisany,

- Położenie domyślne – prezentowane jest położenie domyślne danego towaru (zdefiniowane w Comarch WMS Zarządzanie),
- Informacje dodatkowe – w sekcji Informacje dodatkowe prezentowane są atrybuty przypisane do danego towaru.
2. Zasoby towaru
Po kliknięciu w przycisk - Kod – kod towaru,
- Nazwa – nazwa towaru,
- Położenie– wyświetla położenie towaru,
- Jednostka– prezentuje jednostkę podstawową towaru,
- Ilość – informuje o ilości dostępnej na położeniu,
- Cecha – prezentuje wartość cechy zasobu towaru,
- Data ważności – prezentuje datę ważności zasobu towaru.
3. Dodawanie nowego towaru
Aby dodać nową kartę towaru należy kliknąć na przycisk dostępny na liście „Na skróty” wywołanej z poziomu Menu głównego. Pojawi się wówczas okno: Dodaj towar. Dodatkowo nowy towar można dodać z poziomu listy towarów oraz z poziomu wystawiania dokumentu AWD. Dla danego towaru należy określić:
- Kod,
- Nazwę,
- JM (należy wybrać jednostkę miary spośród dostępnych),
- EAN
Podgląd zasobów na położeniach
Po jej wybraniu pojawi się lista położeń wraz z ich statusem - Wolne/Zajęte.
Jeżeli na danym położeniu znajduje się jeden rodzaj towarów, wówczas pod statusem Zajęte wyświetli się ilość tego towaru. Natomiast w przypadku, gdy na położeniu jest więcej niż jeden rodzaj towarów pod statusem Zajęte wyświetlany jest wielokropek. Zielony kolor statusu Zajęte oznacza, że wszystkie zasoby na tym położeniu są zarezerwowane (Rys. powyżej).
Po wybraniu danego położenia o statusie Zajęte wyświetli się lista zasobów wraz z ilością (Rys. poniżej). Zasoby wyświetlane w kolorze zielonym to zasoby zarezerwowane.
Po wybraniu towaru na liście zasobów danego położenia wyświetli się lista wszystkich położeń, na których znajduje się żądany zasób (Rys. poniżej).
Na skróty - Ustawienia
- Ogólne,
- Wygląd,
- Skróty,
- Dźwięki.
Na zakładce Ogólne w oknie: Ustawienia istnieje możliwość zaznaczenia następujących parametrów:
Ponadto, klikająć ikonę
Na zakładce Wygląd w oknie: Ustawienia istnieje możliwość ustawienia:
Zakładka: Skróty
Zakładka skróty prezentuje wszystkie zdefiniowane skróty klawiatury wykorzystywane w aplikacji.
Na górze okna znajduje się filtr, który umożliwia wyszukiwanie zadania po pierwszych literach nazwy.
W aplikacji istnieje możliwość zdefiniowania własnych skrótów klawiaturowych. Aby utworzyć skrót należy wybrać zadanie, dla którego chcemy utworzyć skrót. Następnie należy wybrać klawisz, który chcemy przypisać dla danego zadania.
Naciśnięcie przycisku
W celu wyświetlenia skrótów zdefiniowanych w Ustawieniach należy wybrać klawisz przypisany do zadania: podgląd skrótów klawiaturowych (domyślnie jest to [Ctrl]).
Zakładka: Dźwięki
W aplikacji istnieje możliwość zdefiniowania własnych sygnałów dźwiękowych. W zakładce dźwięki, klikając przycisk "Sygnały dźwiękowe" włączone zostaną sygnały dźwiękowe.
Możliwość zmiany głośności sygnałów:
Na górze okna znajduje się filtr, który umożliwia wyszukiwanie po pierwszych literach nazwy sygnału głosowego.
W Comarch WMS można ustawić sygnały do poniższych działań:
- Błędy
- Informacje
- Kroki
- Logowanie
- Ostrzeżenia
- Pytanie
- Skanowanie
- Zamykanie
- Zatwierdzenie i zapis
Uruchamianie aplikacji
Po uruchomieniu aplikacji Comarch WMS Magazynier zostanie wyświetlone okno logowania.
Aby zalogować się do aplikacji należy podać dane:
- Nazwa operatora – login operatora w systemie Comarch ERP Altum
- Hasło – hasło operatora systemu Comarch ERP Altum
Przy ponownym uruchomieniu aplikacji domyślnie ustawia się ostatnio zalogowany operator.
Istnieje również możliwość logowania się do aplikacji Comarch WMS Magazynier przy pomocy wygenerowanego kodu zawierającego login i hasło danego operatora. Zeskanowanie takiego kodu spowoduje wpisanie loginu, wciśnięcie tabulatora, a tym samym przejście do pola z hasłem oraz wpisanie hasła. Dodatkowo w pliku konfiguracyjnym Comarch WMS Magazynier istnieje możliwość zmiany wartości klucza "BarcodeSeparatorLogon" z domyślnego znaku tabulatora "\t" na jakikolwiek znak, który będzie się zachowywał w ten sam sposób.
W przypadku gdy klucz Autologon ma ustawioną wartość "false" oraz operator posiada konto domenowe, wówczas operator może się logować do Comarch WMS Magazynier tylko na to konto. W przypadku próby zalogowania na innego operatora pojawia się komunikat:
Historia ruchów jednostki logistycznej
Widok historii ruchów danej jednostki logistycznej składa się z trzech sekcji:
- Nagłówek - zawiera standardowo informacje takie jak typ jednostki logistycznej oraz kod jednostki logistycznej
- Filtr - pozwala zawężanie listy do wprowadzonego filtra
WskazówkaObie powyższe sekcje można ukryć wybierając odpowiednio
dla nagłówka oraz
dla filtra. - Lista dyspozycji powiązanych z wybraną jednostką logistyczną - zawiera listę dyspozycji, które wykorzystywały wybraną jednostkę logistyczną oraz dodatkowe informacje o jej lokalizacji, operatorze i dacie zatwierdzenia dyspozycji
Jednostki logistyczne
1. Jednostki logistyczne
Wyświetlane są następujące informacje dotyczące danej jednostki:- Kod jednostki,
- Położenie jednostki,
- Typ jednostki,
- Waga jednostki,
Na liście jednostek dostępny jest filtr - Kod,
- Typ,
- Położenie.
W dolnej belce okna dostępne są następujące przyciski:
– gdy przycisk jest widoczny, wówczas na liście jednostek wyświetlane są wszystkie jednostki dostępne w bazie danych,
– gdy przycisk jest widoczny, wówczas lista jednostek jest odfiltrowana tylko do tych, które mają zawierają jakieś towary (przycisk dostępny po naciśnięciu przycisku [Wszystkie]),
– gdy przycisk jest widoczny, wówczas lista jednostek jest odfiltrowana tylko do tych, które nie zawierają żadnych towarów.
2. Karta jednostki logistycznej
Karta jednostki zawiera szczegółowe informacje o:- Znajdujących się na niej zasobach, między innymi ich cechach, wadze, utworzonych na nie rezerwacjach,
- Samym nośniku – jego położeniu, wymiarach, wadze, łącznej wadze znajdujących się na nim zasobów, parametrach jednorodności, limitach obciążenia i wysokości.
Dodatkowo na tej karcie operator ma możliwość:
- podglądu/edycji parametrów danego nośnika

- wydrukowania etykiety logistycznej

- określenia wysokości jednostki logistycznej

- sprawdzenia historii dokumentów związanych z danym nośnikiem. Szczegółowe informacje zostały opisane w artykule Historia ruchów jednostki logistycznej

Lista zasobów zostaje zawężona do konkretnego położenia po wybraniu ikony zasobów na konkretnym elemencie struktury magazynu (Rys. poniżej).
Na ostatnim poziomie w danej strukturze, zasoby mogą zostać wyświetlone poprzez kliknięcie w nazwę typu struktury lub ikonę zasobów (Rys. poniżej).
Po naciśnięciu jednej z opcji, zostaną wyświetlone zasoby na danym położeniu (Rys. poniżej).
W aplikacji Comarch WMS Zarządzanie umożliwiono, za pomocą opcji:
Użytkownik aplikacji webowej może również wyszukać i sprawdzić aktualny stan zasobu za pomocą filtru. Po naciśnięciu przycisku filtra wysunięty zostanie pasek boczny z trzema dostępnymi sekcjami. W pierwszej z nich użytkownik ma możliwość filtrowania zasobów według następujących kryteriów:
W drugiej zakładce użytkownik ma możliwość określenia sposobu sortowania zasobów. Zasoby mogą być sortowane tylko po wartościach, które są wyświetlane, tj. włączone jest grupowanie po tych wartościach pod przyciskiem Edycji.
W trzeciej zakładce użytkownik ma możliwość wyszukiwania zasobów na podstawie:
Na górze dostępny jest przycisk Wyczyść wszystkie filtry, który usuwa wprowadzone poniżej wartości i odświeża listę.
Pola do wyszukiwania dostępne są na podstawie zaznaczonych opcji grupowania zasobów na liście. Do każdego z nich istnieje również możliwość określenia sposobu wyszukiwania danych. Przez ikonę po lewej stronie pola dostępne są opcje:
Po wybraniu ikony Generuj raport dokumentów użytkownikowi zostanie wyświetlony raport dla wybranego magazynu:
Taka informacja pozwoli osobie zarządzającej magazynem na szybką ocenę, które położenia są za bardzo obciążone, gdzie można przesunąć większą ilość ciężkiego lub zalegającego towaru. Kierownik będzie mógł także skierować do odpowiednich stref operatorów ze względu na planowane większe dostawy.
Informacja o zajętości powierzchni i wykorzystaniu nośności prezentowana jest na wszystkich poziomach magazynu:





Jeżeli w ustawieniach grupy, do której należy kierownik magazynu, zalogowany do aplikacji Comarch WMS Zarządzanie zaznaczona została opcja „Uwzględniaj strukturę podległościową”, wówczas na liście pracowników widoczne będą osoby (imię i nazwisko pracownika), których kierownikiem jest pracownik zalogowany do aplikacji Comarch WMS Zarządzanie. W innym wypadku wyświetlani będą wszyscy pracownicy przypisani do operatorów, którzy posiadają uprawnienia do logowania do Comarch WMS Magazynier. W przypadku, gdy do operatora nie został przypisany żaden pracownik w aplikacji Comarch WMS Zarządzanie wyświetlany będzie login operatora.
, zawierającą procent zrealizowanych pozycji. Kolor ikony i % w środku przedstawiają dwa różne parametry. % oznacza procent realizacji dokumentów przypisanych do danego operatora. Kolor określa stopień obciążenia danego pracownika, wyliczany jako stosunek liczby pozycji niezrealizowanych zadysponowanych dla pracownika do liczby pozycji niezrealizowanych zadysponowanych spośród wszystkich pracowników.
Algorytm sprawdza, jaka jest maksymalna ilość niezrealizowanych pozycji przypisanych do jednego pracownika. Jeśli liczba niezrealizowanych pozycji dla danego operatora, podzielona przez tę maksymalną liczbę, wyrażona w procentach, zawiera się w przedziale:

Spośród opcji sortowania można wybrać sortowanie wg:
Spośród opcji zakresu czasu można wybrać, aby w rankingu uwzględniane były dokumenty, pozycje i średni czas ich realizacji tylko z danego okresu:
W przypadku korzystania z urządzenia mobilnego pole wyszukiwania może nie być od razu widoczne. Aby je pokazać, należy użyć ikony 
Po wejściu w menu „Dyspozycje” również pojawi się okno dyspozycji magazynowych, składające się z kilku obszarów (Rys. poniżej). Są to:


Ikona
Widok dokumentów na liście dyspozycji jest widokiem domyślnym. Znajdują się tutaj następujące nagłówki dokumentów - Rys. poniżej:
Gdy w systemie ERP nie jest ustawione automatyczne generowanie dokumentów magazynowych dla dokumentów handlowych możemy wygenerować dokument magazynowy. W tym celu należy nacisnąć w ikonę na dolnym pasku. Pojawi się nam informacja o tym, że trwa generowanie - Rys. poniżej.
W wierszu dyspozycji wygenerowanej z dokumentu handlowego znajduje się m.in. informacja o dokumentach powiązanych z daną dyspozycją. Aby zaprezentować wszystkie powiązane dokumenty należy wcisnąć ikonę 
Istnieje możliwość przypisania jednego dokumentu do wielu operatorów, wielu dokumentów do jednego operatora oraz jednego dokumentu do jednego operatora. Po takim przypisaniu, przy ikonie informującej nas, w jakim stopniu dany pracownik jest obciążony, informacje zaktualizują się. Dodatkowo, w wierszach z nagłówkami dokumentów pojawi się ikona z imieniem i nazwiskiem np. 
Na każdym z widoków jest możliwość „cofnięcia” operacji przypisania dokumentu do operatora, które zostało wykonane. Służy do tego „Obszar zawierający nagłówek „Dyspozycje” oraz przyciski funkcyjne” zaznaczony na rysunku poniżej oraz w artykule
Po wykonaniu tej czynności pojawi się komunikat z zapytaniem, które powiązania operatorów z danym dokumentem usunąć:
Edycja sposobu dostawy jest możliwa dla dyspozycji niezrealizowanych oraz w realizacji. Na dyspozycjach zatwierdzonych nie ma możliwości zmiany sposobu dostawy.
Możliwość edycji sposobu dostawy jest oparta o uprawnienie dostępne na profilu operatora.
Po takim przypisaniu i odpowiednim ustawieniu filtra (zaznaczona opcja Przypisane), można zobaczyć, że dane pozycje są przypisane do naszego pracownika – więcej informacji na temat filtrowania znajduje się w artykule
Pojawi się zapytanie o to, od których operatorów mają zostać usunięte powiązania z pozycjami (Rys. poniżej).
Dla pozycji została dodana także informacja odnośnie wartości cech:

Podobnie jak w przypadku widoku pozycji, nie ma możliwości przypisywania typu „wiele do wielu”. Może się zdarzyć tak, że jedna jednostka zostanie przypisana do kilku operatorów, ale ma to miejsce wtedy, gdy najpierw zostanie przypisana jedna pozycja do kilku operatorów (nastąpi podzielenie pozycji), a następnie zostanie utworzona jednostka logistyczna zawierająca te pozycje. Wówczas operatorowi, który pierwszy rozpocznie realizację jednostki logistycznej zostaną przypisane również pozostałe pozycje z tej jednostki.
Tak jak na widoku dokumentów i pozycji, tutaj także istnieje możliwość usunięcia powiązań między operatorami, a jednostkami logistycznymi. Zasada jest identyczna, należy przeciągnąć zaznaczone jednostki logistyczne na „Obszar zawierający nagłówek „Dyspozycje” oraz przyciski funkcyjne” zaznaczony na rysunku w artykule
Pojawi się zapytanie o to, od których operatorów mają zostać usunięte powiązania z jednostkami logistycznymi (Rys. poniżej).
Grupowanie dyspozycji następuje po ich zaznaczeniu i wybraniu przycisku
Po wybraniu przycisku
Przypisanie operatorów do dyspozycji zgrupowanych odbywa się analogicznie jak w przypadku przypisywania zwykłych dyspozycji poprzez przeciągnięcie dyspozycji na kafelek pracownika lub przeciągnięcie kafelka pracownika na dyspozycje. Przypisywanie dostępne jest już po zgrupowaniu w widoku dyspozycji „do realizacji”.
Aby rozgrupować zgrupowane dyspozycje należy w pierwszej kolejności wycofać dokument AWDG lub ZWMG do dokumentów oczekujących za pomocą przycisku
W tym przypadku jeśli chcemy zgrupować dyspozycje bez ręcznego przypisywania procesu należy przejść do Ustawienia, Procesy i w konfiguracji wybranego procesu grupującego dla parametru Domyślny proces podstawowy wybrać proces jaki ma zostać wykorzystany.
Po zaznaczeniu tej opcji w menu Ustawienia pojawi się dodatkowy kafel – „Konfiguracja priorytetów dyspozycji”, z poziomu którego istnieje możliwość dodawania oraz zmiany konfiguracji priorytetów dyspozycji.
Aby skonfigurować nowy priorytet należy wybrać ikonę plusa
Nadawanie lub zmiana priorytetu dyspozycji możliwa jest z poziomu aplikacji Comarch WMS Zarządzanie, na liście dyspozycji przełączonej w tryb przypisywania priorytetu opcją:
Priorytety mogą być nadawane dyspozycjom już na poziomie systemu ERP, na nagłówku tworzonej dyspozycji (Rys. poniżej). Jeżeli zajdzie taka potrzeba, taki priorytet można potem zmienić w aplikacji Comarch WMS Zarządzanie. Priorytety można zmieniać również dla dyspozycji będącej w trakcie realizacji – przykładowo zwiększyć priorytet, gdy część jej pozycji nie została jeszcze zrealizowana, a zbliża się jej ostateczny termin realizacji.

Po zaznaczeniu dyspozycji i wybraniu przycisku wycofania pojawi się okno w którym możliwe jest potwierdzanie wycofania dyspozycji lub anulowanie procesu wycofania.
W przypadku wycofania dyspozycji, które posiadają zrealizowane pozycje wyświetli się lista z takimi dyspozycjami. Na liście możliwe jest odznaczenie dyspozycji- takie dyspozycje nie zostaną wycofane. Istnieje również możliwość wyszukiwania konkretnych dokumentów w polu "Szukaj".
Po potwierdzeniu wyboru zostanie wyświetlony komunikat informujący o poprawnym wycofaniu lub o niepowodzeniu wycofania.
Wyświetlanie szczegółów umożliwia przycisk "Pokaż szczegóły"
Gdy wycofanie dyspozycji nie było możliwe, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat wskazujący który dokument nie został wycofany.
W przypadku wycofania dyspozycji z systemu ERP zostanie odznaczony parametr „Realizuj w WMS” na dokumencie magazynowym po stronie systemu ERP.
Do dyspozycji ZWM i MP z zrealizowanymi lub częściowo zrealizowanymi pozycjami zostają wygenerowane dokumenty MP na zrealizowane pozycje. W przypadku dyspozycji wygenerowanych z dokumentu MP wskazywany jest konkretny zasób który został przesunięty tym MP natomiast w przypadku ZWM położenie źródłowe zawsze jest Nieokreślone.
Konieczność realizacji dokumentu MP uzależniona jest od parametru "Realizuj automatycznie wycofaną dyspozycje” na procesach wydania:
Po zaznaczeniu powyższego parametru, dokument MP zostanie zrealizowany automatycznie, a zasób towaru wróci na położenia, z których został pobrany.
Dyspozycji nie można wycofać w przypadku gdy:
Dogenerowany dokument można anulować z poziomu WMS Zarządzanie:
Funkcjonalność umożliwia obsługę przykładowych scenariuszy, gdzie:
Po wyświetlaniu okna z listą dokumentów możliwe jest odznaczenie wybranych dyspozycji lub wszystkich dyspozycji na liście. Możliwe jest również wyszukanie konkretnego dokumentu przez wpisanie numeratora dokumentu w polu „Szukaj”. Dodatkowo w tym momencie można anulować proces zatwierdzania przez wybranie przycisku „Anuluj”.
Zatwierdzając dokumenty z brakami, pozycje brakowe zostaną usunięte z dyspozycji. Jeśli dyspozycja prawidłowo przejdzie kolejne etapy weryfikacji zostaną dogenerowane dokumenty na pozycje brakowe do późniejszej realizacji. Pozycje niezaznaczone zostają pominięte.
W przypadku dyspozycji, które mają niezrealizowane pozycje, a zostały zaznaczone na liście, zostaną dogenerowane do nich dokumenty na pozycje niezrealizowane, natomiast jeśli nie zostanie zaznaczony check box przy numeratorze dokumentu, pozycje zostaną zatwierdzone bez dogenerowania. Dogenerowanie dokumentów na niezrealizowane pozycje będzie możliwe z poziomu Systemu ERP.
Jeśli powyższy komunikat nie zostanie zamknięty, po zatwierdzeniu dokumentów, otrzymamy komunikat o poprawności ich zatwierdzenia.
W przypadku braku możliwości zatwierdzenia zostanie wyświetlany komunikat o niepoprawności zatwierdzenia.
Po wybraniu przycisku "Pokaż szczegóły" zostaje wyświetlony komunikat wskazujący, które dokumenty zostały zatwierdzone lub nie zostały zatwierdzone.
Dokumenty nie mogą zostać zatwierdzone w przypadku:
Po wybraniu opcji Dodaj nową kolumnę użytkownik przenoszony jest do okna Definicji nowej kolumny. Aby dodać nową kolumnę należy określić:
Na pierwszej liście (wg statusu) istnieje dostęp do następujących opcji (Rys. powyżej):
Użytkownik ma tutaj możliwość określenia czy dyspozycje mają być filtrowane według daty wystawienia, czy daty realizacji dyspozycji.
Zawiera ona następujące opcje zakresu czasu:
Filtr ten umożliwia posortowanie dyspozycji według:
Na widoku pozycji użytkownik ma możliwość wyszukania po:
Na widoku jednostek logistycznych użytkownik ma możliwość wyszukania po:
Na górze dostępny jest przycisk Wyczyść wszystkie filtry, który usuwa wprowadzone poniżej wartości i odświeża listę.

Istnieje możliwość przeciągania na okno filtra innych obiektów. Przeciągnięcie na okno filtra nagłówka dokumentu wyświetli pozycje, które się na nim znajdują.
Po przejściu na widok jednostek logistycznych można przeciągnąć na okno filtra daną jednostkę logistyczną w celu wyświetlenia nagłówków dokumentów, które są przypisane do niej.
Kliknięcie opcji „Tak” spowoduje zamianę elementów, natomiast „Nie” powróci do poprzedniego filtrowania.
Dla wybranego typu dyspozycji z systemu ERP (np. dla wydań z systemu), można w Comarch WMS-> Ustawienia ->Procesy zdefiniować parametr (Rys. poniżej), odpowiadający za ustawianie statusu: Oczekujące dla wszystkich dokumentów wydań przekazanych do realizacji w WMS z systemu.
Po ustawieniu parametru, na liście dyspozycji dostępna jest dodatkowa podzakładka: Oczekujące, z wszystkimi zleceniami wymagającymi zweryfikowania i potwierdzenia przez dyspozytora/kierownika – Rys. poniżej . Dopóki dyspozycja oczekująca nie zostanie potwierdzona przez dyspozytora, nie będzie ona widoczna do realizacji na kolektorze.
Dyspozycja może zostać przekazana do dalszej realizacji poprzez jej zaznaczenie na liście i wybranie ikony
Na zakładce Oczekujące istnieje również możliwość grupowania dyspozycji z poziomu aplikacji WMS Zarządzanie (funkcjonalność została opisana w artykule
Konfiguracja jednostek logistycznych umożliwia:
W przypadku wyboru
Z tego miejsca możliwy jest wybór sposobu wyliczania limitu miejsc paletowych (szczegóły dotyczące tej funkcjonalności znajdują się w dokumentacji pod adresem:

Po wejściu w konfigurację słowników uniwersalnych należy wybrać ikonę klucza w ramach kafla Parametry jednostek logistycznych:
Dodanie parametru następuje po naciśnięciu przycisku
Pojawią się już dodane parametry, gdzie po naciśnięciu ikony
Po wybraniu parametru pojawi się okno:
Aby potwierdzić dodanie parametru, należy zapisać zmiany, wówczas parametr zostanie dodany dla danego typu jednostki logistycznej:
W sekcji „Nowa jednostka logistyczna” znajdują się typy jednostek logistycznych. Aby utworzyć nośnik o danym typie, należy przeciągnąć dokument lub pozycje na dany typ.
W przypadku tworzenia jednostki logistycznej o typie jednorodnym z dokumentu zawierającego różne artykuły pojawi się stosowny komunikat:
W tym miejscu należy uzupełnić pola wymagane, tj. kod oraz wartości wymaganych parametrów, jeśli zostały dla ustawione dla danej jednostki logistycznej.
W celu zmiany położenie dla danego nośnika, należy je wybrać z listy lub wpisać ręcznie.
W polu informacje dodatkowe są wyświetlane informacje na temat wagi netto towarów oraz wagi brutto (łącznie z jednostką logistyczną).
Po prawej stronie okna są widoczne towary, które znajdują się na dokumencie, z którego tworzona jest jednostka logistyczna. Istnieje możliwość zmniejszenia ilości towarów, należy w tym celu zaznaczyć artykuły, które mają zostać usunięte z nośnika i przeciągnąć je na obszar zawierający nagłówek okna i przycisk zapisu.
W tym momencie pozostaje zapis jednostki logistycznej, po jego wykonaniu można rozpocząć realizację w aplikacji Comarch WMS Magazynier.

Jeśli dana jednostka logistyczna zawiera elementy z kilku dokumentów magazynowych, użytkownik może przełączyć się w tym momencie na widok dokumentów, aby wyświetlić ich nagłówki.

W momencie, gdy pozycje z danego dokumentu znajdują się tylko na jednym nośniku pojawi się następujący komunikat:
Jeśli pozycje z danego dokumentu są przypisane do więcej niż jednego nośnika komunikat będzie następujący:
Podobnie jest w przypadku pozycji, w momencie próby usunięcia powiązania pozycji z jednostką logistyczną:
Jeśli pozycje, które mają zostać odpięte od jednostek logistycznych są przypisane do więcej niż jednego nośnika komunikat będzie następujący:

Utworzone jednostki logistyczne należy zapisać (Rys. poniżej).

Szczegóły dotyczące wydruków dostępne są w kategorii
Kliknięcie w ikonę
Po wybraniu przycisku „Konfiguracja menu głównego WMS Magazynier” zostaje wyświetlone okno z konfiguratorem menu.
Okno modyfikacji składa się z dwóch części:
W części graficznej znajduje się podział na warstwy, aktualny widok menu aplikacji Comarch WMS Magazynier oraz nowe przyciski.
W ustawieniach warstw możemy skonfigurować warunek SQL (definiujący widoczność warstwy), Magazyny lub Operatorów, dla których warstwa będzie dostępna.
W widoku menu magazyniera edytowany przycisk jest podświetlony.

Dodane już przyciski można zamieniać między sobą miejscami przeciągając przycisk w miejsce innego. Przyciski zmieniają swoje położenie, ale zachowują oryginalny rozmiar.
Po dodaniu przycisku możemy edytować wygląd przycisku w Ustawieniach przycisku. Przez kliknięcie na jego ikonę lub na pusty kwadrat (w przypadku nowych przycisków) otworzy się menu z wyborem ikony. W nowo utworzonym oknie można również dodawać nowe ikony oraz usuwać nieużywane. Możliwa jest też zmiana nazwy, szerokości, wyrównania tekstu oraz koloru przycisku.
W sekcji "Akcje przycisku" wybierając ikonę
W nowym oknie możliwe jest dodanie akcji przez wybranie ikony plusa
Możliwe akcje przycisków.
Następnie klikamy na podgląd ikony na ustawieniach przycisku (w tym przypadku puste pole).
Zostanie wyświetlone okno z wyborem ikony. Po wybraniu ikony należy zapisać wybór
Następnie wprowadzamy nazwę, wybieramy położenie tekstu na przycisku oraz wybieramy kolor przycisku.
Na polu "Akcja przycisku" należy wybrać ikonę plusa
Następnie klikamy na ikonę klucza
Aby ustawić typ klikamy na pole "Typ dokumentu", zostanie wyświetlona lista z której należy wybrać "Wydania".
Aby wyjść z okna parametrów i akcji należy zapisać zmiany
W pierwszej kolejności pobierane są ViewStyle zdefiniowane dla Użytkownika. Jeżeli użytkownik nie ma zdefiniowanych stylów wyświetlania pobierane są style z profilu operatora. Następnie w hierarchii wyświetlania, jeśli profil operatora nie ma zdefiniowanych ViewStyle pobierane są style wyświetlania Użytkownika lub jeżeli ich nie ma - Standardowe.
Aby podejrzeć zmiany lub dostępne pliki ViewStyle dla danego profilu należy rozwinąć listę dla wybranej grupy. Po rozwinięciu prezentowane są informacje o stylach wyświetlania w grupie:

Dodatkowo użytkownik ma możliwość dodania własnego elementu za pomocą przycisku
Użytkownik ma również możliwość dodania własnej kolumny za pomocą przycisku
Dodatkowo użytkownik ma możliwość dodania własnego elementu za pomocą przycisku
Wyświetlona zostanie lista utworzonych szablonów.
W celu dodania nowego szablonu należy wybrać ikonę
Dodawanie nowej linii odbywa się przy pomocy ikony
Po zeskanowaniu kodu pozycja zostanie podniesiona do realizacji, gdzie zostaje wybrany typ jednostki logistycznej wykorzystujący typ kodu SSCC:
Następnie w ostatnim kroku nadawane jest położenie dla realizowanej pozycji:
Pozycja zostaje prawidłowo zrealizowana, a wszystkie elementy, które były zawarte w zeskanowanym kodzie zostały przypisane:

Po wybraniu procesu wyświetlone zostanie okno konfiguracji procesu.
Konfiguracja istniejącego procesu wiąże się z określeniem podstawowych parametrów, które wpływają później na dalsze kreowanie procesu. Wyróżniono trzy sekcje parametrów do wprowadzenia:
Część parametrów (np. ustawienie zapisu dyspozycji czy realizacji „sztuka po sztuce”) jest dostępna dla większości procesów, natomiast niektóre opcje (np. kontrola wagi dyspozycji czy potwierdzanie przez kierownika) są zarezerwowane dla konkretnych typów (np. tylko wydań lub dyspozycji z systemu ERP).
Po zaznaczeniu parametru Rezerwacja zasobów na żądanie operatora w WMS Magazynier w aplikacji Comarch WMS Magazynier mamy dostępny dodatkowy przycisk.
Dodawanie nowego procesu wiąże się z określeniem podstawowych parametrów, które wpływają później na dalsze kreowanie procesu. Wyróżniono trzy sekcje parametrów do wprowadzenia:
Nazwa jest edytowalna poprzez jej kliknięcie. Jeżeli użytkownik chce zmniejszyć ilość etapów, może to zrobić poprzez usunięcie go za pomocą przycisku
jest wykorzystywana do kopiowania procesu, czyli wybraniu istniejącego już procesu, do uzupełnienia wszystkich parametrów oraz szczegółów procesu, etapów i kroków oprócz nazwy.
Ekran konfiguracji etapów zawiera:

Obok każdej pozycji listy elementów - kroków do wybrania wyświetlony zostaje ekran z Comarch WMS Magazynier z danym krokiem.
W przypadku wybrania opcji Realizowany: Przez magazyniera, krok będzie wyświetlany podczas realizacji dyspozycji. Jeśli zostanie wybrana opcja Realizowany: Automatycznie, wówczas krok nie będzie wyświetlany podczas realizacji dyspozycji i zostanie zrealizowany automatycznie przez aplikację.
Argumenty:
Aby była możliwość zeskanowania jednostki logistycznej (realizując tym samym pozycje dokumentu), należy przypisać jednostkę logistyczną do dokumentu lub pozycji dokumentu w Comarch WMS Zarządzanie. Po przypisaniu jednostki logistycznej, w Comarch WMS Magazynier, użytkownik ma możliwość zeskanowania kodu jednostki logistycznej na liście pozycji, co skutkuje realizacją pozycji przypisanych do tej jednostki logistycznej. W następnym kroku, należy podać położenie jednostki logistycznej i zatwierdzić dokument.


















































































































W przypadku, gdy w sekcji argumenty został zdefiniowany parametr @ArticleId=1,2,3,a,a,a, który przyjmuje wartości inne niż liczbowe, przy zapisie pojawi się komunikat informujący o nieprawidłowej konfiguracji:

Po nadaniu uprawnienia, w menu głównym pojawia się dodatkowa zakładka "Synchronizacja":
W prawym górnym rogu znajduje się ikona
W przypadku błędu do wyboru są trzy ikony:

Po jej wybraniu, pojawi się komunikat ostrzegawczy informujący o możliwości powstania nieodwracalnych błędów w systemie. Po wybraniu Tak zmieni się status wiadomości na odrzuconą (w tabeli WMS.Queue zostanie ustawiony Status=9), wiadomość nie będzie brana pod uwagę przy kolejnych próbach synchronizacji.
Wybierając ikonę
Klikając Id obiektu przechodzi się do powiązanych komunikatów synchronizacji z kolejki:
W lewym górnym rogu pojawia się okno z dokumentami, których dotyczą komunikaty synchronizacji:
Klikając w powyższe okno, wyświetlone zostaną szczegółowe informację oraz możliwość wyświetlenia dokumentu:
W sekcji "Synchronizacja" należy wpisać adres email (lub kilka rozdzielonych średnikiem ";"). Po uzupełnieniu danych dotyczących adresu email, na który ma zostać wysłany wpis z modułu synchronizacji, po wybraniu ikony 
Zaznaczenie parametru dot. obsługi wózków będzie wiązało się z pojawieniem nowego modułu w Ustawieniach Comarch WMS Zarządzanie:
oraz nowego przycisku Wózki systemowe Jungheinrich w menu na skróty w Comarch WMS Magazynier:
KOMUNIKACJA Z WÓZKAMI SYSTEMOWYMI JUNGHEINRICH:



W przypadku wprowadzenia takich samych wartości pary: IP i numeru portu (dla wózka systemowego), dla dwóch lub wielu pozycji zostanie wyświetlony komunikat:
Wybranie przycisku: Wózki systemowe Jungheinrich, zostanie wyświetlona lista dostępnych dla operatora, wózków systemowych.
Istnieje możliwość zmiany położenia, po wybraniu listy rozwijanej.
Po wybraniu położenia, nowa akcja (z nowym położeniem) zostanie automatycznie przesłana do interfejsu logistycznego Jungheinrich.
Po poprawnym przekazaniu zadania do wózka, zostanie wyświetlony komunikat:
W przypadku wystąpienia problemów z przekazaniem zadania, również zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat:


